Opdracht 1.3 | Archetype

Concept archetype

Iedereen heeft ze wel eens gezien, in het echt of niet. De merkbeelden die op de motorkap van luxe auto’s of luxe automerken staan. Vooral die van Mercedes en Rolls Royce genieten grote bekendheid.
Mijn archetype wordt een nieuw soort merkbeeld voor op een fictieve, zeer luxe auto. Het merk heeft nog geen naam mogen krijgen, maar staat in dezelfde categorie als een Rolls Royce of Bentley.

Het wordt een een zilveren sphinx, met vleugels van een straaljager of arend.

Uitwerking

Tekening van skelet in illustrator:

sphinx_skelet2.jpg

met gradients en effecten:

sphinx_eindproducteffects1.jpg

eindproduct:

sphinx_eindproducteffects_auto2.jpg

De Egyptische sphinx is een sterk “ruler” archetype door zijn statige koningshoofd en leeuwenlichaam (koning van het dierenrijk). De sphinx is door de eeuwen heen nog steeds een zeer krachtig archetype, en wordt zeer waarschijnlijk wereldwijd herkend. Een sfinx werd in het oude Egypte onder andere gebruikt als wachter voor de piramides om te waken over de doden, en de afbeelding van de sfinx werd gebruikt om vijanden angst aan te jagen en respect af te dwingen. De bijzonder sphinx als merkbeeld voor op een motorkap straalt kracht, koninklijkheid en prestige uit, ook door de zilveren afwerking van het beeld.

De combinatie met de straaljagervleugels dikt het krachtige nog aan. Een straaljager is een heerser in de lucht en een knap staaltje techniek met heel veel pk’s.

De combinatie van deze elementen maakt dat het beeld een directe indruk zal maken op een ieder die het zal zien, en het associeren met een Ruler archetype.

Plaats een reactie