Making meaning: oef.2: innovatiecultuur

A)

De gemeente Rotterdam is geen voorloper op het gebied van innovatie. Dit komt omdat beslissingen voornamelijk worden genomen via het management, en de innovatiecultuur zich hoofdzakelijk afspeelt op de marketing afdeling van de gemeente. Op deze manier is er geen goede verhouding tussen de verschillende afdeling (meer dan 30), en het gedeelte dat de ideeën aandraagt en de beslissingen neemt.

Design is iets waar niet heel veel over wordt nagedacht. Er is een huisstijl aanwezig en die wordt dan ook overal toegepast. De vertegenwoordiger van de gemeente wist ons te vertellen dat er een nieuwe huisstijl werd ontwikkeld, maar dat deze opdracht hiervoor is uitbesteed. Ze wist niet te melden aan welk bedrijf.

Over alle projecten wordt vergaderd, en er is weinig creatieve input vanuit de medewerkers van de gemeente op de verschillende afdelingen.

Het internet wordt nog vooral gebruikt als zijnde een overdrachtsmedium van informatie (web 1.0 structuur). Wel zijn in de afgelopen jaren een aantal projecten op internet geweest van de gemeente Rotterdam. Dit zijn er enkele:

http://www.stadswandeling.rotterdam.nl
http://www.rotterdam.com
http://www.creativitystartshere.nl/
– Digitale balie (online te raadplegen gemeentearchief)

Deze projecten hebben geen duidelijke visie en spelen niet in de op de beleving van de consument. Sommige projecten creëren helemaal geen experience, met anderen is het wel geprobeerd, maar het komt uiteindelijk neer op veel informatie in een leuk jasje.

Organisatiecultuur:

Een gestructureerde organisatiecultuur. Strikte hiërarchie en voor alle kleine of grote beslissingen is goedkeuring vereist. Er heerst een traditionele organisatiecultuur. Er is weinig ruimte voor innovatie omdat een nieuw idee, eerst door een aantal filters wordt gehaald, bestaande uit wethouders, medewerks IT, en procedures.
De gemeente Rotterdam bestaat in totaal uit ongeveer 30 afdelingen, en communicatie verloopt vooral via mailverkeer waardoor er weinig sociaal contact is. Dit is nadelig voor creatieve input vanuit de medewerkers. Het is een relatief oud kantoorpand, met erg weinig open kantoren. De deuren van de diverse afgesloten kantoorruimtes zijn weliswaar open, toch bevorderd dit de communicatie ook niet.
Wel zijn er regelmatig borrels en diverse uitjes. Dit verbeterd het teamgevoel, echter deze uitstapjes zijn vooral voor mensen vanuit dezelfde afdeling. Zo vind er weinig uitwisseling van ideeën plaats tussen de andere afdelingen binnen de gemeente.
Er is geen creatief team aanwezig, waarbij verschillende mensen van diverse afdelingen zijn betrokken. Er bestaat een ideeënbus en deze wordt regelmatig doorgekeken. Onze opdrachtgever wist ons te melden dat hier nooit echt radicale of innovatieve ideeën tussen zaten.

Innovatieve kracht

De creatieve angel van de gemeente ligt in de marketingafdeling, waarbij Katja Oostendorp, onze opdrachtgever binnen de gemeente een vaste medewerker is. Zij vertelde dat er regelmatig

Ook worden er regelmatig bijeenkomsten gehouden tussen wethouders, ambtenaren van gemeentewerken en vooraanstaande creatieve mensen uit Rotterdam om gezamenlijk te brainstormen over innovatieve oplossing binnen de stad. Wanneer hier positieve resultaten uit komen worden deze projecten opgestart. Ook komen deze ideeën vanuit de medewerkers zelf. Een goed voorbeeld daarvan is het creatief atelier dat vanuit een aantal medewerkers van de gemeente is georganiseerd. Multimediaprojecten worden uitbesteed aan nieuwe mediabedrijven, zodat ze niet geheel uit eigen hand komen. Kortom, is er een idee, dan wordt dit minimaal uitgewerkt, en uitbesteedt.

B)

De gemeente Rotterdam moet de organisatiecultuur gaan veranderen. D.w.z. dat er op een opener niveau gecommuniceerd moet gaan worden, en dat vooral meer mensen binnen de gemeente hieraan mee moeten gaan doen. Nu is het zo dat er een select groepje discussieert over innovatie, terwijl er zo veel meer innovatieve input kan zijn door alle medewerkers mee te laten denken aan een project. Er moet een innovatieteam worden ingezet, die de taak op zich gaat nemen behoeften te herkennen binnen de gemeente Rotterdam, om deze vervolgens om te kunnen zetten in betekenisvolle ervaringen. Dit kan betekenen dat mensen meer de straat op moeten om deze zaken te herkennen. Het is nu te vaak zo, dat de gemeente iets organiseert, er uitnodigingen de deur uitgaan naar creatievelingen in Rotterdam, en er wordt gewacht wie er op komt dagen en wat de ideeën zijn. De gemeente Rotterdam moet een meer actieve houding ondernemen, en mensen uit dit innovatieteam naar buiten sturen om ideeën op te doen en mensen op te zoeken in de eigen omgeving.
Multimediaprojecten moeten zo min mogelijk worden uitbesteedt, maar het liefst worden opgepakt door een afdeling nieuwe media. De projecten moeten consistenter worden uitgevoerd en in eerste instantie worden opgepakt door dit innovatieteam om het design op een lijn te krijgen. Op dit moment bestaat het team dat over het digitale gedeelte van de gemeente gaat, louter uit technische mensen als netwerkbeheerders.

Plaats een reactie