Opdracht 1.2 | Startopdracht

Mijn visie op Experience Branding

Experience Branding wordt nu al erg veel toegepast, maar dit zal in de toekomst alleen maar meer gaan worden. De mate waarin de zintuigen van de consument geprikkeld kunnen worden heeft zijn maximum nog lang niet bereikt. Er zullen steeds meer manieren bijkomen om de consument te prikkelen op allerlei mogelijke manieren.

De consument zal op een gegeven moment wat ongevoeliger worden voor de experience branding omdat het op een gegeven moment overdadig aanwezig zal zijn, waardoor de consument steeds meer op zoek gaat naar een dieper gevoel, tot aan het spirituele toe. De consument wordt selectiever, en minder tolerant ten opzichte van merken die niet passen in ons beeld van de optimale ervaring. Dit heeft de nodige uitwerking op de markt, die zich steeds meer zal moeten gaan inspannen voor de gunsten van de consument, en de ervaringen worden overweldigender, techniek gaat hier ook een grote rol in spelen, er wordt gewoon veel meer mogelijk. Ook zie ik een veel bredere toepassing van digitale techniek en media in omgevingen waar de consument fysiek aanwezig is, zoals winkelcentra.

Ieder mens is ook verschillend, en dat zal zich ook steeds meer gaan manifesteren in de manier waarop die consument persoonlijk aangesproken zal worden. Wellicht met een persoonlijke ervaring waardoor de consument tot een bepaald inzicht komt over zichzelf, en tot in het diepste wordt geraakt door deze ervaring. Iets minder diepzinnig maar wel prikkelend worden de ervaringen met smaak en geur, die ook een grotere rol gaan spelen. De marketing gaat ook steeds meer weg hebben van psychologisch, zintuiglijk en hormonaal onderzoek omdat de mens en zijn gevoelens, emoties, gedachtes nog nooit zo centraal hebben gestaan.

Merken willen steeds herkenbaarder en uniek worden, door de zintuigen van de consument zoveel mogelijk op een positieve manier te prikkelen wanneer deze in aanraking komt met het merk. Merken zullen hierop in gaan spelen door mensen in dienst te nemen die verstand hebben van deze experience economy om bij bijvoorbeeld de introductie van nieuwe producten hier direct een ervaring aan te koppelen.

Wat wordt mijn bijdrage in de experience branding?

Ik zou de mensen een zeer persoonlijke ervaring willen bieden. Het is nu te vaak zo dat merken een ervaring aan het product willen meegeven, en dat ik het gevoel heb dat dit helemaal niet bij mij past. Op de een of andere manier vind ik dit vermoeiend. Ook besef ik welke impact het op mij zou hebben als een ervaring mij diep in mij ziel zou treffen. Dat is een van mijn doelen. Ik ben ook zeer geïnteresseerd in spiritualiteit en merk ook dat dit erg in opkomst is en dat steeds meer mensen hierin geïnteresseerd zijn. Ik zou dit een plekje willen geven in de marketing van de toekomst.

Wat zijn mijn kwaliteiten? Waarin onderscheid ik mijzelf van anderen?

Ik ben een persoon met twee kanten. Aan de ene kant ben ik iemand die met open ogen en met beide benen op de wereld staat, zeer bewust alles wil meemaken en registeren, maar hier ook met een kritische blik naar kijkt. Ik ben iemand die eerst iets volledig ondergaat, maar daarna altijd vragen zal stellen. Is dit wel zo? Kan dit wel? Waarom is dit zo?

Aan de andere kant ben ik ook een dromer, een ziener en een idealist. Ik zie dingen soms hoe ik ze wil zien, in een verbeterde versie. Ik kan fantaseren over de toekomst, en theorieën uittesten in mijn hoofd. Ik wil graag uniek zijn met mijn ideeën en wil graag bijzondere dingen maken.

Mensenkennis, heb ik zeer veel, dat durf ik van mezelf te zeggen. Ik ben tot nu toe met zoveel verschillende soorten mensen in aanraking gekomen, en mij op diverse vlakken begeven. De lijst van (bij-) baantjes die ik heb gehad zijn niet meer op twee handen te tellen, en het varieert echt van röntgenlaborant tot barkeeper. Ik ga omgevingen die ogenschijnlijk of gevoelsmatig niet bij mij passen ook niet uit de weg, ik zoek ze juist op, om te kijken wat ik hier zou kunnen vinden dat ik nog niet heb meegemaakt. Ik leef op deze ervaringen en heb ook geen angst voor deze open te staan.

Maar bovenal ben ik een gevoelig mens, dat veel details opmerkt, en geraakt kan worden door kleine dingen. Mijn hoofd staat vol met antennes en ik denk dat al deze eigenschappen zeker een groot voordeel kunnen zijn als experience brander.

Persoonlijke vragen

Wat vind ik het meest irritant in marketing, design of branding?

Ik vind het heel erg irritant als er extreem veel betaald moet worden voor het merk zelf. Als shirt 1 van gelijke kwaliteit is als shirt 2, maar op shirt 2 staat een logo van Versace, dat deze vervolgens 20 keer over de kop gaat. Ook merken die niet doen wat ze beloven of willen uitstralen vind ik hoogstens irritant. Een merk als “Trust” heeft van mij weinig trust gekregen als het gaat om kwaliteit van haar producten bijvoorbeeld.

Wat is mijn favoriete merk en waarom?

Apple is een cliché antwoord, maar deze weten wel als geen ander wat de consument wil, en hoe deze denkt en voelt. Apple is een en al gericht op de gebruiker, dat vind ik geweldig.

De kledingketen Zara vind ik ook een mooi merk. Zara doet mij denken aan Sahara, iets mystieks. De naam, vormgeving van het logo, de inrichting van de winkels, de kwaliteit van de producten, alles klopt. Dit alles in combinatie met de stijlvolle kleding die ook nog betaalbaar is.

Voor welk merk heb ik recentelijk veel geld betaald omdat ik dacht dat dit het waard was? Wat betekent dit merk voor mij en waarom?

Dat zal een maandabonnement zijn op de Fitness First keten. Dit is op dit moment wel een van de duurste sportscholen in Den Haag. Ik heb al eerder ervaringen gehad met Fitness First en die waren zeer positief. FF richt zich niet alleen op inspanning maar ook op ontspanning en dat vind ik heel belangrijk. FF weet gewoon wat haar klanten wil. Door het hebben van heel veel ruimte door de enorme afmetingen van het gebouw, loop je elkaar niet in de weg en is de sfeer lekker ontspannen. Er zijn frisse vrolijke kleuren gebruikt voor de inrichting, en er zijn een stoombad, sauna en zwembad aanwezig, net als ontspanningsruimtes. De zonnebank is 50% goedkoper dan in een reguliere zonsalon. Alles is ook aanwezig in de sportschool, dus het bespaart tijd. In de sportzaal is een grote leeshoek, met gratis magazines. Na afloop kan er een gratis dvd worden meegenomen voor het relaxen op de bank na het sporten, en er is een ideeënbus. Het zijn dus ook de kleine dingen die het doen. Fitness First staat helemaal in dienst van de mensen die er sporten, en dat vind ik belangrijk.

Wat betekent het merk voor mij?

Luxe

Ontspanning

Frisheid

Vrolijkheid

Klantgerichtheid en service

Modern

Gezondheid

Benefits! in de vorm van lees en kijkmateriaal, goedkope zonnebank. Tijdsbesparing (alles onder 1 dak)

Deze woorden ervaar ik als ik ga trainen bij Fitness First, dus breng ik ook in verband met het merk.

 

Mijn visuele identiteit:

Visuele identiteit

Plaats een reactie