just chill..

The Paradox of Our Age

We have bigger houses but smaller families
More conveniences, but less time
We have more degrees, but less sense
More knowledge, but less judgement
More experts, but more problems
More medicines, but less healthiness
We’ve been all the way to the moon and back
but have trouble crossing the street to meet the new neighbour
We built more computers to hold more
information to produce more copies than ever but have less communication
We have become long on quantity
but short on quality
These are times of fast foods but slow digestion
Tall man but short character
Steep profits but shallow relationships
It’s a time when there is much in the window,
but nothing in the room

His Holiness the 14th Dalai Lama.

In mijn directe omgeving ervaar ik dat er zo ontzettend veel wordt geblowd en gedronken. Ook ik heb veel geexperimenteerd en drink in het weekend, maar zodra het uitkomt op elke dag een beinvloedend middel in je lichaam te stoppen, is er toch iets mis. Mijn mening hierover is dat zij de wereld min of meer willen ontvluchten, de hedendaagse drukte en stress achter zich latend.. simpelweg omdat ze niet meer weten hoe de geest en lichaam op een natuurlijke manier te ontspannen. Een goede bekende heeft een artikel gepubliceerd over drugs, dat interessant is, net als de man zelf overigens. Als je nou toevallig wel veel blowt en nog vrijgezel bent, is deze site misschien iets voor je. Deze docu is ook een aanrader.

het valt me ook vaak op dat mensen leven in het hoofd. Dit kan je zien doordat mensen vaak opgetrokken schouders hebben en kort en snel ademen vanuit de borst. Soms geven ze me een heel onrustig gevoel en het zijn echte energie-trekkers. Ook ervaren zij vaak de nadelen van deze levensstijl doordat ze niet vaak genoeg ECHT ontspannen (dus geen playstation en tv). Gevolgen: stress, depressies of in het ernstige geval een burnout, waarbij het lichaam en geest zo uit balans zijn, dat er aan de noodrem wordt getrokken.

Ik heb een artikel gevonden dat precies mijn gevoelens over deze maatschappij verwoord. Hier heb ik ook een recensie over geschreven. het artikel is hier te vinden bij artikel 5.

Ik vind de afwisseling tussen inspanning en ontspanning heel erg belangrijk, daarom mediteer ik af en toe en daar heb ik ook heel erg veel aan. Het geeft me een heerlijk rustig gevoel, je leert in het NU te leven (dus niet meer hangend tussen verleden en toekomst), je bent niet constant aan het verlangen naar meer (in materiele en immateriele zin) en je leert naar jezelf en eigen gevoel te luisteren.

Diverse bedrijven hebben de voordelen van meditatie ook ervaren en hebben zgn. stilte of meditatieruimtes ingericht. Het is gebleken dat dit een erg positief effect heeft op de werknemers.

Plaats een reactie